VII Smart City Forum – dzień pierwszy

Zorganizowane przez MMC Polska VII Smart City Forum jest wydarzeniem niezmiernie ciekawym. Niezwykle rzadko w jednym miejscu mogą spotkać się samorządowcy – przedstawiciele firm szeroko rozumianej branży IT – doradcy (ci ostatni najmniej liczni). Skrzyżowanie spotkania samorządowców z targami IT i prezentacjami produktów IT powiązanych ze Smart City to trafna formuła i – wciąga! Sprint, Comtegra, T-Mobile, Axis, sturtup Lessss dysponują fascynującymi i przyszłościowymi produktami i rozwiązaniami, z którymi naprawdę fajnie było się wstępnie zapoznać.

Jak przystało na organizatorów konferencji blisko związanej z IT korzysta się z najnowszych rozwiązań. Interakcję z panelistami umożliwia  polsko-amerykańska aplikacja Tap to Speak. Dzięki niej udało mi się zadać prezydentom dużych, polskich miast pytanie, które wywołało pewną konsternację. Brzmiało ono: „Jaką strategię ochrony prywatności – danych osobowych, w związku z wdrażaniem technologii ICT mają miasta?”. Odpowiedzi padły dwie, a mianowicie bydgoska: „Dobrą jakość samorządu i tworzenie zaufania” oraz warszawska: „Dane powinny być bezpieczne”.

Jak łatwo się zorientować są to odpowiedzi rasowych polityków i nie wątpię, że pozwolą pozyskać głosy. W tym sensie są to odpowiedzi niewątpliwie trafne. Jaką odpowiedź chciałbym jednak usłyszeć? Otóż:

Powołany przeze mnie ABI stanie się w związku z wejściem RODO – IOD. W związku z tym przedstawił mi do akceptacji roadmap zmian, jakie musi przeprowadzić samorząd. Najważniejszą jest ściślejsza integracja funkcji IOD z działem IT oraz działem prawnym. Między odpowiednimi osobami już teraz odbywają się regularne spotkania. Stale monitoruję zmiany i tempo prac. Punktem odniesienia dla procedur i zabezpieczeń jest dla nas soft law w postaci dokumentów KNF, typu Rekomendacja D, jak również Komunikat Urzędu Komisji Nadzoru Finansowego dotyczący korzystania przez podmioty nadzorowane z usług przetwarzania danych w chmurze obliczeniowej„.

Polscy samorządowcy mają jednak poza tym czymś się pochwalić.

Wydaje się, że największe osiągnięcia ma Wrocław (płacenie kartą Visa w komunikacji miejskiej, Wrocław Rozmawia, płacenie integralnej ceny za transport zupełnie niezależnie od środka transportu – za cały przejazd z punktu A do B) i Warszawa (Miejskie Centrum Kontaktu Warszawa 19115 jest imponującą, zintegrowaną platformą IT postawioną na bazach Oracle). Lublin cieszy się na elektromobilność, bo… kiedyś nie zlikwidował trolejbusów. Wałbrzych ma wielkie osiągnięcia w komunikacji z młodzieżą. Bydgoszcz, Białystok, Łódź mają systemy sterowania sygnalizacją drogową uwzględniające natężenie ruchu (Sprint S.A.).

Polskie miasta dysponują olbrzymią – i jak się wydaje w większości niewykorzystaną i niezintegrowaną – ilością danych. Umożliwia to myślenie o rozwoju ich systemów IT w kategoriach Big Data. Łączenie danych z różnych systemów, co częściowo udało się w Warszawie (Comterga), da nowe możliwości ich wykorzystania i zainspiruje do nowych projektów otwierając wcześniej nieznane możliwości.

Samorządowcy brytyjscy i fińscy przedstawili etap rozwoju Smart City odpowiednio w Bristolu i Helsinkach.

Spektakularnie ciekawe wystąpienie miał pan Dariusz Stasik . Zwrócił uczestnikom uwagę na fenomen Masdaru – jedynego na świecie, fascynującego poligonu Smart City.

   

 

 

 

Krótko zasygnalizował odpowiednik Masdaru w sferze smart building – amsterdamski Edge i wspomniał też o kilku miastach bardziej realnych niż Masdar.

Na Tap to Talk pojawił się istotny pomysł zespołów multidyscyplinarnych. W ich skład mieliby wchodzić socjologowie, specjaliści IT, urbaniści. Czyli tak, jak to się w Polsce przyjęło. Pomysł – jego rozwój – gotowy produkt powstają bez szczegółowej wiedzy o ramach i możliwościach prawnych. Na samym końcu na pewno uda się to przez dział prawny jakoś „przepchnąć”. Nie mogę się oprzeć wrażeniu, że funkcjonując w ten sposób jednak narażamy się na jakiś kataklizm… 🙂

Dzień drugi Forum – TU.